وقتی که بحث از این که کدوم دیتسرو بهتره هر کسی با توجه به ملاکی که داره یک توزیع خاص رو معرفی می کنه … ولی آخر همه به اوبنتو ختم میشه … اوبنتویی که در 10.04 من بعد از نصب کردنش سیستمم چند بار هنگ کرد🙂

من با توجه به این که دلیلی که از ویندوز فاصله گرفتم اوبنتو رو زیادی ساده دیدم … همچین به دلم ننشست …

به خاطر همین دنبال توزیع های دیگه ای بودم … توزیع چاکرا پیش من امتحانش رو خوب پس نداد … با این که دکستاپ قشنگی داشت … ولی بسیار مشکل داشت (البته برای من) از فایل ناقص دانلود شدش گرفته تا گرابی که باید به صورت دستی براش بقیه ی توزیع ها رو تعریف کرد … و همچنین کامیونیتی فارسی ضعیفش … دیدم که خیر از ایرانی ها باید فقط اوبنتو رو انتخاب کنم یا شریف !

شریف و پارسیکس هم خوب بودند ولی زیادی آماده بودند … و همین طور قالب هایی که داشتتن چندان دلچسب نبود .

البته هنوز خیلی گزینه های دیگه ای بود … مثل فدورا و اپن سوزه و … اما بین این ها سابایون برای من برتری هایی داشت .

اول از همه دکستاپ جذابش بود . دکستاپش به همراه افکت هایی که Compiz Fusion برام اجرا می کرد خیلی جذاب بود . و همچنین GRUB که تغییر یافته بود .

دوم این که یه دیسترو سورس بیس هست … هر چند که ریپوزیتوری کاملی هم داره ولی خب … نصب کردن پکیج ها از روی سورس حس و حال دیگه ای داره🙂

سوم این که انتشار غلطان هست … یعنی این که مثل اوبنتو و توزیع های دیگه نیست که با هر آپدیتی که براش می اد باید برنامه های جدید و ریپوزیتوری های جدید براش تعریف بشه با این خاصیت هر موقع که نیاز داشته باشم سیستم عامل رو آپدیت می کنم .

و در آخر کامیونیتی و ویکی نسبتا خوبش هست . هر چند که ای ار سی مثل اوبنتو نیست که همواره شلوغه و حتی ممکنه سوالاتت گم بشه !‌ ولی خب … کسایی که هستن حتی اگه سوال شما بسیار ابتدایی باشه بهت کمک می کنن تا پیشرفت کنی و مشکلت رو حل کنی و شاید ویکی توی اون جا زیاد پر بار نباشه ولی به خاطر این که جنتو بیس هستش به راحتی میشه از آموزش های جنتو استفاده کرد .