کرنل و ان ویدیا

خب دوستان ! دیشب طی یک عملیات عجیب قریب بعد از این که سیستم کاملا بوت میشد هنگامی که می خواست درایور رو اجرا کنه با یه مشکل مواجه شدم و صفحه کاملا مشکی میشه و فقط یه خط بالای صفحه می اد .

خب رسما نا امید سیستم رو خاموش کردم تا امروز صبح که رفتم توی ای ار سی و مشکلم گفتم … گویا مشکل از کرنل 2.6.33 هست که یک هفته ای بیشتر نیست که رلیز شده و درایور قدیمی کارت گرافیک من هستش (173.14.22)

الان آموزشی که می خوام بزارم برای وقتی هستش که recovery mode هم برای شما کار نمیکنه و بعد از بوت شدن کامل سیستم (هر دو مرحله) شما با یک صفحه ی سیاه مواجه میشین که احتمالا مشکل از درایور گرافیک هستش برای حل موقتی این مشکل و استفاده کردن از درایور جایگزین در شرایط خاص اول یک سی دی لایو درون دستگاه بزارین بعدش این دستور رو بزنید تا بتونید فایل مربوطه رو ویرایش کنین :

nano /etc/X11/xorg.conf

در این قسمت :

Section «Device»

Identifier  «SabayonVga0»
Driver      «nvidia»

به جای nvidia بنویسید nv :

Section «Device»

Identifier  «SabayonVga0»
Driver     «nv»

همون طور که گفتم این مشکل از کرنل های جدید هست و کارت گرافیک های قدیمی که به راحتی قابل حل شدن هستش :

وقتی که از طریق درایور جایگزین سیستم رو بوت کردید دستور زیر رو وارد کنید تا بتونید فایل مربوطه رو تغییر بدید :

nano /etc/default/grub

در این قسمت nopat رو اضافه کنین :

# Add your extra parameters here below

«GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=»nopat

و سپس فایل رو ذخیره کنید و بعد کد زیر رو برای انجام تغییرات دوباره بزنید :

grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

و در آخر اگر که درایور رو به درایور جایگزین تغییر داده بوده اید دوباره nv رو به nvidia تغییر بدین .

و این کد رو برای تنظیم شدن دوباره ی گرافیک بزنید تا opengl رو روی nvidia تنظیم کنه .

در آخر هم با استفاده از کد زیر X و دسکتاپ رو ریست کنید :

etc/init.d/xdm restart/

و اگر دکستاپ برنگشت با دستور زیر سیستم را دوباره بوت کنید :

reboot

پی نوشت 1 :‌همون طور که گفتم این مشکل با کرنل و درایور های قدیمی هست یعنی شما توی هر توزیع دیگه ای هم باشید اگه این مشخصات یکسان باشه ممکنه با این مشکل برخورد کنید و برای این مشکل از همین روش استفاده کنید .

پی نوشت 2: گرابی که روی سیستم من نصب هست 1.98 r2 هستش یعنی گراب2 هستش … ممکنه در مورد گراب قدیمی تر برای حل کردن این مشکل فرق بکنه … ولی در آخر باید اون قسمت nopat رو اضافه کنید .

برای اطلاعات بیشتر این جا رو بخونید :

bugs.launchpad.net