امروز بعد از چند ماه هوس سر به هوایی کرده بودیم! پس پاشدیم رفتیم مرکز نجوم ادیب*، مشتری و اقمارش رو رصد کردیم. البته فکر می‌کردم که بشه چشم مشتری رو دید. بعد متوجه شدم که نه، تلسکوپ مربوطه با این که تلسکوپ نسبتا بزرگ و حرفه‌ای بود ولی قدرت این رو نداشت. البته شاید هم از زمین به خاطر بازتاب نور نتونیم چشم مشتری رو ببینیم.

سیاره‌ی مشتری و اقمارش

بعد هم با تلسکوپ کوچک‌تر دیگه‌ای که بود ماه رو تماشا کردیم و چاله چوله‌های ماه رو دیدیم، بماند که من حواسم نبود و اشتباهی ابتدا از توی فایندر می‌خواستم ماه رو نگاه کنم! دختره هم تیکه انداخت بهمون که براتون توضیح بدم یا خودتون می‌دونین! که آخرش مجبور شدیم یه بار دیگه در مورد چاله‌ها و دریاچه‌های ماه اطلاعات بشنویم :دی البته ضرر نداره!

ماه، نگین آسمان سیاه شب

اما پست من در این مورد و موضوع نیست، من قبلا هم به رصد های عمومی مرکز نجوم رفته بودم، بار اول سخنران در مورد UFO ها سخنرانی می‌کرد، پرزنتیشن جالبی درست کرده بود، رفتم و درخواست کردم و طرف پرزنتش رو توی یک سی‌دی می‌فروخت (به همراه یک سری فیلم) قیمت زیادی هم نداشت. خریدم، بگذریم. امروز در مورد سیارک ها بود که وقت نشد برم ببینم، گفتم بزار پرزنت‌هاش رو داشته باشم حداقل، اول از یکی از کاربر‌های مرکز پرسیدم و گفتن که این جا به کسی «فایل پاورپوینت» نمی‌دن …

گفتم حتما اشتباه می‌کنه و رفتم دفتر اصلیشون پرسیدم، دفتردار و ریاستشون استدلال می‌کنه که پرزنتیشن متعلق به سخنران هستش و نمیشه برای همه کپیش کرد.

نمی‌شد اون جا باهاش بحث کنم اما یک سوالی برام ایجاد شد. هدف از تشکیل همچین گروه هایی ارتقا سطح فرهنگ و علم مردم هست. این گروه ها توسط داوطلبینی تشکیل می‌شه که بدون هیچ چشم داشتی می‌آد اون جا و اطلاعات در اختیار مردم می‌زاره، به رایگان، حالا چه طور نگران هستش که پرزنت‌هاش که چند تا اسلاید بیشتر نیست برسه دست مردم؟

دو تا جواب تونستم به خودم بدم، که ترجیح می‌دم پیش خودم بمونه🙂

*:مرکز نجوم ادیب توسط شهرداری ایجاد شده و فعالیت می‌کنه اما اکثرا به صورت کمک‌های داوطلبانه فعالیتش رو ادامه می‌ده.

پ.ن: فقط صد سال اولش سخته !