گاهی این سوال برام پیش می‌اد، که آیا من که دارم از فایرفاکس استفاده می‌کنم، و هزینه‌ای بابتش نمی‌دم میشه فردا موزیلا بیاد و بگه که فایرفاکس از این به بعد پولی هستش، آپدیت جدید می‌خوای باید هزینه بدی! یا مثلا موزیلا رو بفروشن به اپل، بعد اپل بیاد افزونه‌های فایرفاکس رو مثل برنامه‌های آیفون بزاره توی آیتونز!

امروز وقتی که خبر موافقت ناول با انتقال به شرکت Attachmate ترجمه می‌کردم[۱] این سوال باز هم برام ایجاد شد. وقتی که پست روزبه رو می‌خوندم، این سوال شدید تر شد. گفتم یه سری مقایسه انجام بدم.

از نظر من طبعا استفاده از نرم‌افزارهایی که توسط کاربران توسعه داده میشه و سیاست‌های شرکت خاصی پشت سرش نیست خیلی بهتره. درسته، ولی آیا خودم استفاده می‌کنم؟ نگاه که می‌کنم تا حدودی اره و تا حدودی هم نه، من از LibreOffice به جای OpenOffice استفاده می‌کنم که forkیی از OpenOffice هست. در کنارش دارم از کرومیوم استفاده می‌کنم که برپایه‌ی webkit هست، که متعلق به اپل هست، خود کرومیوم هم که ماله گوگله!)

لوگو‌های اپن‌سورس نرم‌افزار آزاد

یا مثلا همین KDE SC غیر از اینه که اصل کارش با qt4 هست و qt هم متعلق به شرکت نوکیا؟[۲]

در واقع نگاه که می‌کنیم اکثر برنامه‌های معروفی که داریم استفاده می‌کنیم متعلق به یه شرکت خاص هستن، ولی آیا اینا رو تماما شرکت‌های تجاری ساختن؟ قطعا نه.

یه برنامه‌ی دیگه رو نگاه می‌کنیم. چند جا هستش که از PostgreSQL که متعلق به یک شرکت خاص نیست و توسط چند شرکت و کامیونیتیش اداره میشه [۳] ، استفاده می‌کنند؟ دیتابیسی که از طرفی از MySQL هم برتره؟ چرا هنوز MySQL بیشتر از Postgres طرفدار داره؟

مثلا همین webkit که الان متعلق به شرکت اپل هست بر پایه‌ی KHTML هستش. KHTML که الان رها شده، که از خیلی جهات سر بود.  ولی خب چی بر سر KHTML اومد؟ چرا دیگه اسمی ازش نمی‌شنویم؟ و میشنویم که حتی rekonq با افتخار موتورش رو به webkit تغییر میده؟ هرچند مرورگر Konqueror بر پایه‌ی KHTML هست.

یا مثلا یه افزونه‌ی ساده اما مهم فایرفاکس، FireGPG، متعلق به هیچ شرکتی نیست.  (درسته که نمیشه با برنامه‌های بزرگ مقایسه کرد اما نمونه‌ی خوبیه) چرا اعلام کرد که دیگه ادامه نمیده؟[۴]

FireGPG وKHTML دو نمونه‌ی بارز هستن که توسط کاربران اداره می‌شدند. اما دیگه عملا فعالیتی ندارند. توسعه، رفع باگ‌ها و افزودن فیچرهای جدید با توجه به نیاز روز، از مواردی هست که یک پروژه‌ی نرم‌افزاری احتیاج داره. FireGPG به دلیل این که نویسندش نمی‌تونست که با هر آپدیت افزونش رو با جیمیل هماهنگ کنه این فیچر رو به کلی از پروژش برداشت. KHTML هم شاید به دلیل اومدن webkit و ساپورت اون توسط شرکت‌های بزرگی همچون اپل و نوکیا و سامسونگ و گوگل و پالم دیگه عملا فعالیتی نداره (و حتی KDE که KHTML محصول خودش بود). شاید اگه webkit نبود الان مرورگر کرومیوم شما بر پایه‌ی موتور KHTML بود.

به نظرم میشه یه نتیجه‌گیری کلی کرد، پروژه‌های بزرگ نیاز به حامی دارند. حالا چه این حامی یک شرکت بزرگ باشه، که قطعا از اون برنامه به نفع سیاست‌های خودش استفاده می‌کنه، چه جامعه‌ی کاربری، که مطمئنن به خود برنامه کمک می‌کنند.

اما یک نکته، در مورد اپن‌سوزه و شرکت Attachmate، با این که خودش اعلام کرده که کاری بهش نداره ولی خب قبلا دیدیم در اوراکل که با خریدن سان چه طور پروژه‌ی اپن‌سولاریس مرده اعلام کرد.به نظرم این احتمال هست که مورد مشابه برای اپن‌سوزه اتفاق بیوفته.

منبع:

  1. Novell Agrees to be Acquired by Attachmate Corporation
  2. QT FrameWork
  3. FireGPG discontinued
  4. PostgreSQL

پ-ن:داشتم توی وبلاگ روزبه نظر می‌دادم دیدم خیلی طولانی شد پس گفتم توی وبلاگ خودم بنویسمش🙂